پرهنگ

مدیریت فرهنگ، با کاغذ و دسته چک و جلسه!

پرهنگ

مدیریت فرهنگ، با کاغذ و دسته چک و جلسه!

پرهنگ

دغدغه اصلی پرهنگ، فرهنگ است. اما به سیاست، اقتصاد، جامعه و... هم سرک می‌کشد.
پرهنگ بیشتر از نوشته‌های خودم پر شده است، هر چند از نوشته‌های دیگران نیز خالی نیست.
ارادتمند؛ علی اصغر جوشقان‌نژاد

تاريخ پرهنگ
آخرین نظرات
  • ۲۰ شهریور ۹۴، ۰۱:۴۷ - علیرضا
    عالی..
عضوی از راز دل

۱۹ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم
اَلیومَ تُجزی کلُّ نفس بما کَسَبَت
بخشی از مبارکه هفدهم از غافر
*
کاش به آرزوهای کسب شده هم جزای خیری داده شود. آرزوهای خوبم زیاد است و عمل خوب ندارم.
*
این هم یک آرزوی دیگر.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۰ ، ۱۱:۴۱
علی اصغر جوشقان نژاد

ره آورد سفر حج من، این چند بیت است که در قم سرودم:

حیف شد بهره نبردم ز سفر

میوه ناچیدم از آن باغ گُهر

دیده ام گنبد خضرای تو را

دلم اما نشده هیچ اخضر

دل و فکر و عملم هر سه تباه

ز دعاها بسیاری ابتر

بین آن منزل و محراب، بهشت

در بقیع تو بهشتی دیگر

وقت خود را سر هر بازاری

به حراجی بفروشیم و به زر

شجره ظاهرمان رو به خدا

لیک صد شاخه دلم همچو شجر

دلِ صد رنگ و لباسی یک رنگ

این تقلب، پیش چشم داور؟

چشم ظاهر چه طوافی می کرد

گِردِ بیتت زِ حَجَر تا به حَجَر

لَیسَ لِلانسانِ الّا ما سَعی

سعی بین صد هزاران دلبر

بعد عمری که ندا داده بیا

آبرو از همه ی عمر، نبر

تا بشویم گنه از روی گناه

دارم اشکی روی اشکی دیگر

چشم زمزم در دو چشم حاجیان

عین من لیکن از آن تنها «تر»

***

عمرمان، فرصتمان، رفت دِگر

حیف شد بهره نبردم زِ حضر

*

به یاد همه دوستان بودم. مخصوصاً دوستانی که در این مدت در مطالب پیام گذاشتند.

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۰ ، ۰۱:۱۱
علی اصغر جوشقان نژاد
وداع با کعبه برای همه مسلمانان با حسرت همراه است و برای ما با داغ...
*
و چون حسین علیه السلام از کعبه وداع کرد و از مکه بیرون شد، در دل مردم مکه حزن و تاثری به وجود آورد...
*
وداع با کعبه برای همه شیعیان داغ است و برای ما داغ روی داغ
*
حضرت امام رضا علیه السلام پس از وداع با قبر مطهّر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به طرف مکه مکرمه حرکت نمود.
در زیارت کعبه، مدتی طولانی با کعبه وداع فرمود و سپس نزد فرزندش رفت و فرمود:« ای فرزند دلبندم! برخیز تا برویم.»
امام جواد علیه السلام عرض کرد: «پدرجان! چگونه برخیزم در حالی که دیدم شما چنان وداعی با خانه خدا کردید که گویی دیگر بر نخواهید گشت.»
*
تا الان حتما با کعبه وداع کرده ایم...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
امروز دلم دوباره یاد مدینه خواهد کرد. یاد مسجدالنبی
*

می ایستم امروز خدا را به تماشا

ای محو شکوه تو خداوند سراپا

 

با آمدنت قاعده عشق به هم خورد

لیلای تو مجنون شد و مجنون تو لیلا

 

ابروی تو پیوسته به هم خوف و رجا را

چشمان تو کانون تولا و تبرا

 

چون چشم تو دل می برد از گوشه نشینان

شد گوشه شش گوشه برای تو مهیا

 

از گوشه شش گوشه دلم با تو سفر کرد

ناگاه درآورد سر از گنبد خضرا

*
امروز میان مسجدالحرام دلم یاد گنبد خضرا خواهد کرد. یاد پیامبر. یاد آن کسی که به صورت و سیرت، شبیه ترین به او بود. یاد شبیه پیامبر.
*

زخم ها با تو چه کردند؟ جوان تر شده ای

به خدا بیش تر از پیش پیمبر شده ای

 

باز هم عطر گل یاس به گیسو داری

ولی این بار چرا دست به پهلو داری؟

 

کربلا کوچه ندارد، همه جایش دشت است

یاس در یاس مگر مادر من برگشته است؟

*

در میانه مسجدالحرام خواهم نشست و به یاد کوچه های بنی هاشم خواهم بود. کاش می شد در مسجدالحرام هم کوچه باز کنیم و سینه بزنیم. می شود، به زودی. ان شاءالله.

 

شعرها از «قبله مایل به تو» سروده های سید حمیدرضا برقعی انتخاب شده اند.
همچنین این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد

پیشه ندارم جز این کار ندارم جز این
چون فلکم، روز و شب پیشه و کارم طواف

طواف...

عجب‌ تمثیلی‌ است‌ این‌ که‌ علی‌ (علیه السلام) مولود کعبه‌ است‌... یعنی‌ باطن‌ قبله‌ را در امام‌ پیدا کن‌! اما ظاهر گرایان‌ از کعبه‌ نیز تنها سنگ‌ هایش‌ را می‌پرستند.

حاجی عاقل طواف چند کند؟ هفت هفت
حاجی دیوانه ام، من نشمارم طواف

 

شعرها از مولانا جلال الدین محمد بلخی و نوشته از شهید سید مرتضی آوینی
همچنین این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
اِن الصفا و المروه من شعائر الله (سوره بقره آیه 158)
صفا و مروه از نشانه های الهی هستند و ما بین آن دو هفت بار سعی کرده ایم...
صفا و مروه از نشانه ها هستند و این نشانه باید به سمت حقیقتی اشاره داشته باشد.
اینجا صفا و مروه است یا بین الحرمین
و دل من هنگام دویدن بین صفا و مروه، در حال هروله بوده است. هروله در بین الحرمین که فاصله اش دقیقا همان فاصله صفا و مروه است.
و چه صفایی... و چه مروتی.
 
این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
شروع و پایان طواف ما، علی القاعده حجرالاسود بوده است. سنگ سیاهی که در بهشت یاقوتی درخشان بوده و اکنون حامل عهد ابناء آدم است.
محل نصب حجرالاسود را رکن عراقی می گویند. اینجا مکانی است که خداوند از آدم عهد بندگی گرفت. حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز بر رکن تکیه می کنند و در مقابل مردم به حجرالاسود احتجاج می فرمایند که چقدر به میثاقی که از شما گرفته شده است، وفادار بوده اید؟
امام باقر علیه السلام فرمود: حجرالاسود میثاق خداوند و لمس آن بیعت و پیمان با خداست.

حجرالاسعد

جانا به حق دوستی، کان عهد و پیمان تازه کن

 
این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
شنیده ام که عظمت کعبه، مانند سادگی آن بسیار گیراست. شنیده ام که نگاه به کعبه ثواب دارد و آدمی از آن سیر نمی شود.
کعبه را نگاه می کنم
شنیده ام که وقتی اولین بار نگاهت به کعبه می افتد به سجده می روی و دعا می کنی و این دعا مستجاب است.
کعبه در محاصره
«و لا تقاتلوهم عند المسجد الحرام حتی یقاتلوکم فیه» (سوره بقره، آیه 191)
در مسجدالحرام با آنها نجنگید تا آنها با شما جنگ کنند.
اگر در اولین سجده بر علیه «ابوسفیان» دعای جنگی کرده باشم که گناه ندارد؟
 
 
این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
عموم مردم در سال های متمادی، به این مسجد «ابیار علی علیه السلام» گفته اند که حضرت علی علیه السلام برای آبیاری نخلستان ها، چاه های فراوانی در این منطقه حفر کرده و ابیار نیز اسم جمع «بئر» به معنی چاه است.

بخشی از کتاب فرهنگنامه حج، نوشته مجتبی تونه ای

ابیار علی، همان مسجد شجره است

جمله بالا در وصف مسجد شجره است. همان جایی که احتمالاً ما تا الان واردش شده ایم و مُحرِم بیرون آمده ایم.

لبیک اللهم لبیک...

همه چیز ما برای خداست و همان خدایی که تا کنون آنها را برای ما حلال کرده بود، حالا آنها را حرام کرده است. از لحظه محرم شدن، تمرین می کنیم که مالکیت خدا را بپذیریم.

وقتی به دور بیت الله گشتیم و در مسعی دویدیم، همان خدایی که به حرمت امر کرده بود، حکم به حلیت می دهد.

به حج می رویم تا عبودیت را تمرین کنیم. عبودیت محض

 

این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد
بقیع، یعنی مکانی که بقعه دارد. ولی من آنجا بقعه ای ندیدم.
و امروز احتمالا باید از بقیع وداع کنم.
جنت البقیعقدیمی ترین عکسی که از بقیع به دست آمده است، معنای بقیع را بهتر نشان می دهد.
روز میلاد دومین امامی که در بقیع دفن شد، مبارک باد.
 
 
این مجموعه، سفرنامه احتمالی من به حج است که پیش از عزیمت، آماده کرده ام و به تدریج منتشر می شود. همه آن را ببینید+
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۰ ، ۰۸:۰۰
علی اصغر جوشقان نژاد