پرهنگ

مدیریت فرهنگ، با کاغذ و دسته چک و جلسه!

پرهنگ

مدیریت فرهنگ، با کاغذ و دسته چک و جلسه!

پرهنگ

دغدغه اصلی پرهنگ، فرهنگ است. اما به سیاست، اقتصاد، جامعه و... هم سرک می‌کشد.
پرهنگ بیشتر از نوشته‌های خودم پر شده است، هر چند از نوشته‌های دیگران نیز خالی نیست.
ارادتمند؛ علی اصغر جوشقان‌نژاد

تاريخ پرهنگ
آخرین نظرات
  • ۲۰ شهریور ۹۴، ۰۱:۴۷ - علیرضا
    عالی..
عضوی از راز دل

مسئله راهبردی رسانه ملی چیست؟

سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۱، ۰۹:۳۰ ق.ظ

اگر شما جزء مدیران برنامه ریز در صدا و سیما باشید، لازم است مهمترین مسئله راهبردی سازمان خود را مشخص کنید تا همه برنامه ریزی هایتان را بر همین اساس انجام دهید.

حتما مشاهده کرده اید که سازمان صدا و سیما به نحو چشمگیری در زمینه افزایش شبکه های داخلی اقدام کرده است و از کم هزینه ترین مسیرها، تعداد شبکه های خود را افزایش داده است. این اقدام برای حل کدام مسئله راهبردی انجام شده است؟

*

سازمان صدا و سیما، روزگاری تنها رسانه فراگیر و عمومی در ایران بود. با گسترش رسانه های مکتوب، مجازی و ماهواره ای، حالا یکه تازی رسانه ملی محدود شده است و رقابت برای جذب مخاطب بین این رسانه ها درگرفته است. مخاطب، از مهم ترین مقوم های اکثر رسانه هاست و رقابت بر سر جدب این مقوم، امری طبیعی است. نه آن که دغدغه پیدا شدن رقیب، ناشی از انحصار طلبی باشد، بلکه ناشی از ذات رسانه است. و البته هنگامی که مشاهده شود راه اصلی مبارزه دشمن با ما از طریق همین رسانه های رقیب است، آنگاه باید به این رقابت به چشم یک مسئله راهبردی نگریست.

رقابتی ساده با یک رسانه دیگر نیز نمی تواند مسئله راهبردی سازمان صدا و سیما باشد، بلکه به نظر می رسد«رقابتی فزاینده در سپهر رسانه ای جدید»، مسئله ایست که برنامه ریزان سازمان به آن می اندیشند. سپهر رسانه ای شاید لغت خوبی برای نشان دادن گستردگی رسانه های رقیب باشد و رقابت فزاینده نیز کلمه مناسبی برای رساندن پیچیدگی های رقابت.

بدیهی است که یکی از راهبردها برای حل این مسئله راهبردی، افزایش شبکه هاست. با دانستن آن که از رسانه های رقیب، بیش از همه به خاطر جنبه های «سرگرمی» استقبال می شود نیز نوع کانال های جدید (فیلم و سریال) منطقی می نماید.

اما آیا این مسئله راهبردی به درستی انتخاب شده است؟

*

اگر مسئله راهبردی سازمان صدا وسیما «رقابت فزاینده در سپهر رسانه ای» باشد، می توان آن را به زبان ساده ترجمه کرد و چنین گفت: «رقابت برای جذب یا نگهداری مخاطب» و نتیجه، آن است که «جنگ رسانه ها بر سر مخاطب است» و ما هم الان وسط این جنگ هستیم. اما آیا به راستی جنگ رسانه ها بر سر مخاطب است؟ آیا ما و همه شبکه های ماهواره ای به خاطر جذب مخاطب می جنگیم؟ آیا خود شبکه های ماهواره ای (با یکدیگر) دعوای مخاطب دارند؟

به نظر می رسد اینجا محلی است که بسیاری را به خطا می اندازد. جذب مخاطب قطعا هدف هر رسانه ایست، اما با اطمینان می توان گفت که هدف نهایی نیست. رسانه می خواهد مخاطب جذب کند که چه اتفاقی بیفتد؟ پاسخ به این سوال، رقابت اصلی ما و شبکه های ماهواره ای را نشان می دهد. ما مخاطب را می خواهیم برای آنکه معارف اسلامی و انقلابی را به او منتقل کنیم و آنها مخاطب را می خواهند برای آنکه معارف اومانیستی! را در ذهنش جا بیاندازند. دعوای اصلی ما بر سر «موضوع» است نه «مخاطب».

حتی به نظر من جنگ شبکه های ماهواره ای بر سر مخاطب، یا جنگ زرگری است یا برای کسب درآمد. و الا چه تفاوتی دارد که مخاطب، «من و تو» ببیند یا «زمزمه»؟«بی بی سی» ببیند یا «وی او ای»؟

*

دعوا بر سر مفاهیم است. مسئله راهبردی سازمان «رقابت فزاینده در سپهر رسانه ای برای نشر معارف انقلاب اسلامی» است. اگر این چنین باشد، راه حل ها متفاوت خواهند بود.

هدف اصلی «نشر معارف انقلاب اسلامی» است و نه «جذب مخاطب». اگر اصل را بر جذب مخاطب بگذاریم، هر کاری خواهیم کرد تا مخاطبان بیشتری جذب کنیم، حتی اگر از نشر معارف انقلاب اسلامی (و لو اندکی) فاصله بگیریم. اما اگر اصل بر نشر معارف انقلاب اسلامی باشد، ماجرا متفاوت است.

معنای این جمله آن نیست که صدا و سیما یکسره «رادیو معارف» شود! بدیهی است که برنامه های سرگرمی، موسیقی، آموزشی، تربیتی و... باید با نسبت مناسبی تولید و توزیع شوند.  همچنان لازم است سازمان به جذب مخاطب بیندیشد و اینها از بدیهیات است. اما آن چه مهم است، دقت داشتن به «محتوای برنامه ها»ست. اگر پیام های اومانیستی از رسانه ملی به سمت مخاطب شلیک شود، به راستی چه فرقی می کند که مردم «رسانه خودی» ببینند یا «زمزمه». بلکه اگر تفاوتی باشد، آن است که به «رسانه خودی» اعتماد بیشتری وجود دارد و پیام هایش به طور ناخودآگاه اثرگذارتر است. بسیار آسان تر می توان مخاطب شبکه های ماهواره ای را قانع کرد که این ها دشمنند و سوء نیت دارند. اما وقتی همان پیام ها از طریق رسانه ملی منتشر شود، «تف سر بالا» خواهد بود.

*

گذشته از همه این ها، به نظر بنده اگر صدا و سیما به معنای واقعی کلمه «رسانه انقلاب اسلامی» باشد، بسیار در جذب مخاطب موفق تر خواهد بود. مگر نه آنکه معتقدیم فطرت مردم به درستی گرایش دارد؟ چرا برای جذب مخاطب، خود را شبیه ناپاکان می کنیم و ادای آنها را در می آوریم؟ خودمان باشیم!

نظرات  (۱۶)

۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۷:۱۹ حسین بوذرجمهری
سلام
منظورم از اون پست این بود که به نظرم آنتن صدا و سیما باید خالی هم باشه. مردم رو از خدا جدا کرده. فرصت فکر کردن رو از مردم گرفته. حتی فرصت خواب رو هم گرفته.
۱۰ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۶:۳۳ حسین بوذرجمهری
جانا سخن از زبان ما میگویی
حرفهای طولانی دارم اما الان فرصت نیست. من اساسا رقابت با ماهواره را به ذات اشتباه میدانم. مثل رقابت حق با باطل است. مگر حق برای رقابت با باطل آمده؟ باطل کان زهوقاست. شکست ذاتی باطل است. اصلا باطل قابلیت رقابت با حق رو نداره. پس صدا و سیما قطعا حق نیست که با باطل رقابت میکند. فقط هنگامی که حق نیست باطل بروز داره و این یعنی رسانه ملی هم یک باطلی است مثل همه اونها.
ولش کنیم.
http://bande.blog.ir/post/231
انشالله بیشتر با شما صحبت خواهم کرد.
موفق باشید
یاعلی
۰۵ تیر ۹۲ ، ۰۳:۵۳ رقابت خرس و خرگوش - ریز
[...] بیندیشم. فکر کنم که صدا و سیما چه باید بکند تا در این رقابت فزاینده در سپهر رسانه ای برای نشر معارف اسلامی موفق تر باشد. به عبارت دقیق تر،‌ [...]
با سلام
برادر عزیز اینکه بیان می کنید بعضی صفحات در شبکه اجتماعی ویژه ایام خاص ساخته می شوند اما به خوبی در اون ایام فعالیت می کنند و بازنشر می شوند به نظرتون دبیر خانه به اون عبارت کل یوم عاشورا اعتقادی نداره..
جشنواره شما باید تاثیر پذیریش به گونه ی باشه که نفر در تمام سال زنده و پویا باشه نه اینکه به حسب جشنواره شما فصلی کار کنه این حرف شما تعبیرش اینه! آیا دبیرخانه سیاست انتخاب نفراتشواینگونه برنامه ریزی می کنه؟!
تازه بخش دانش آموزی رو مثال زدید بهترین بودن که هم اکنون هم دست از کپی پست ها مای برنمیدارن .. در صفحه امیرحسین پارسا از دم همه رو کپی می بینیم!! سیاست گذاری دبیر خونه اینکه شما از متن های دیگران کپی کن اما در شبکه اجتماعی فعال باش؟!!!به چه قیمتی ؟! این انتخاب شما خودش نوعی تبلیغ آفت های وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی ماست که با ژست دینی ادعای اشاعه فرهنگ دینی و مذهبی میکنن ولو کپی و عدم کپی رایت باشه.. پس حق الناس این وسط چه معنی میده؟!
شما باید در راستایی نفرات رو انتخاب کنید که یاد بگیره از خودش مایه بذاره نه از نوشته های دیگران چیزی که جز در چند مورد در برگزیدگان شما که اونم شعر! بودن دیده نشد..
۱۷ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۳۳ علی اصغر جوشقان نژاد
سلام.
بخشی از نظرات شما را بررسی کردیم.
دقت کنید که وبلاگ دل زینب در بخش دانش آموزی برگزیده شده است و در بین دانش آموزان شرکت کننده، قوی ترین بوده است و شما در بخش دانش آموزی نبوده اید.
همچنین دقت کنید که بعضی صفحات در شبکه اجتماعی ویژه ایام خاص ساخته می شوند اما به خوبی در اون ایام فعالیت می کنند و بازنشر می شوند. طبیعی است که بعد از پایان اون مناسبت فعالیت نکنند.
۱۷ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۲۹ علی اصغر جوشقان نژاد
ضمنا فرمایش تون در مورد ایمیل اجرا شد!
۱۷ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۲۶ علی اصغر جوشقان نژاد
سلام.
دو بار تصمیم گرفتم بیام که نشده!
ان شاالله میام.
سلام
چی شد برادر هنوز فرصت نکردید مطالعه و آنالیز کنید نحوه داوری و انتخاب برگزیدگانتونو در این دوره؟!
نگاهی می کردیم منتخبین تون ..گویی نیمی شون به کما رفتن تا سال بعد که محرم بشه ..به هر حال سرزنده و پویا منتظر پاسخ گویی دبیرخانه هستیم و همچنان بر عهد خود پابرجا حال اینکه پاسه قانع کننده بود عطای شرکت در بوی سیب سال های بعد رو هم به لقایش می‌بخشیم و طی پستی هم اعلام خواهیم کرد که همگان بدونن و راحت بشن از دست ما.
موفق باشید***
کمند برنامه هایی که سرمایه را مایه ایجاد شغل و گردش چرخ تولید بدانند. کمند یادداشت ها، گزارش ها و مصاحبه هایی که سرمایه دار را کارآفرین و در فکر معیشت خلق معرفی کنند. کمند رسانه هایی که به جای پیروی از کلیشه رایج "سرمایه بد است" به سراغ تبیین اندیشه "سرمایه می تواند خوب باشد" بروند.
سلام علی آقا
لولاگر نیومدی ها
ضمنا به نظرم بهتره اجبار درج ایمیل رو بی خیال شی تا بیشتر نظر بدن!
۱۳ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۳۵ علی اصغر جوشقان نژاد
سلام.
ریز موضوعاتش که برای خودمه. یعنی ریز موضوعایه که من به مطالبم زدم.
اما ابزارکی که ریز موضوعات رو اینطوری نشون می ده اسمش اینه: wp-cumulus
سلام بزرگوار
همچنان منتظر پاسخگویی شما هستیم و به قول مون هم پایدار ...
یا علی
سلام
علی آقا این ریز موضوعات رو می گم ها !!
اونو نمیشه در آورد ؟؟؟
۱۱ بهمن ۹۱ ، ۱۶:۲۲ علی اصغر جوشقان نژاد
نمی توان حکم کلی داد، ولی در بعضی مدیران ارشد حال حاضر سازمان می بینم که با نگاه استراتژیک و بلند مدت سعی در حل مشکلات داشته باشند. هر چند برای ما که از ایشان دور هستیم به نظر می آید راه حل های اشتباهی انتخاب می کنند. شاید اگر نزدیک تر بودیم نگاه دیگری می داشتیم یا نگاه ایشان را تغییر می دادیم.
سلام علی آقا
یه دعوتنامه براتون فرستادم
شاید بد نباشه این سرور رو ببینید
خوبه
امکانات خیلی خوبی داره
راستی میشه این کد این توپ فضایی موضوعیتون رو برای من بفرستید//
قالبش ورد پرس هست دیگه نه ////////؟؟
همینی که هی می چرخه
مشکل اینجاست که همه میخواهند زود به نتیجه برسند. اگر همین الان سازمان تصمیم بگیرد به معنای واقعی کلمه "رسانه انقلاب اسلامی" باشد، نتیجه اش که جذب مخاطب و تآثیر بر مخاطب و آموزش و تربیت در راستای انقلاب است، پنج سال دیگر، ده سال دیگر مشخص می شود. اینجا است که مشکلی وجود دارد:
یکی اینکه مدیران می گویند شاید ده سال دیگر من سر کار نباشم پس فعلا بیا یک کار زودبازده انجام دهیم و ...
یکی اینکه واقعا معلوم نیست در این پنج یا ده سال چند نفر از مدیران و معاونان و کارکنان تغییر کنند، و چون هدف واحدی وجود ندارد یا حداقل نظارتی بر رسیدن به هدف واحد نیست، هر کسی که سر کار بیاید ساز خودش را می زند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی